Monday, July 14, 2008

Pandangan orang lain tentang permainan tradisional

Saya telah mendapatkan pandangan dari dua generasi berbeza.

Yang pertama, saya tanyakan pada Pakcik saya yang umurnya dalam lingkungan 50an. Pendapatnya seperti berikut.
- Gasing adalah suatu permainan yang unik. Bukan semua orang boleh bermain gasing kecuali yang mahir & faham pada permainan ini. Walaupun, permainan gasing, kita hanya melihat ia berpusing berapa lama hingga dapat dimatikan oleh pihak lawan. Ada keistimewaan pada permainan gasing, seperti seni untuk membuatnya, tali untuk melilit gasing itu dan cara untuk melepaskan gasing itu supaya berpusing.

Yang kedua, saya telah mendapatkan pandangan dari kenalan remaja saya. Pandangannya terhadap gasing seperti berikut:
- Gasing adalah permainan yang tidak menghairahkan. Ia sungguh berbeza dari permainan elektronik yang canggih dan bernilai ratusan dolar. Permainan yang lebih mencabar juga boleh didapati dari lelaman web dan permainan tidak perlu mendalami permainan itu. Untuk gasing pula, seseorang itu mesti mempunyai minat & kemahiran yang mendalam.

Pendapat saya pula, jika kelab-kelab masyarakat mengambil langkah seperti menganjurkan kelas membuat atau bermain gasing, tentu, tradisi bermain gasing tidak asing dari muda-mudi zaman siber.

1 comment:

teratakminda said...

bagus pandangan kamu tapi sayang tak cukup 10 entri apa kata kamu tambah lagi dan lebihkan gambar..-cikgu siti